Kissa ja kuulolaite


Haavanlehti

Näin videon missä kuulovammainen mies syö ja hänen kissansa selvästi viittoo antamaan palan hänellekin. Minulla on kuulonalenema ja käytän kuulolaitteita päivittäin. Minun kanssa asuu myös aikuinen normaalisti kuuleva poikani. Huomasin aika pian Leon tulon jälkeen että hän kohtelee minua eri tavalla kuin poikaani, Jania.
Normaalisti en kuule kehräystä ilman kuulolaitteita mutta eräänä iltana silittäessäni Leoa kuulin kuinka hän kehräsi minulle. Ihmettelinkin tätä Janille ja hän vastasi että Leo kehrää niin kovasti että koko talo tärisee. Huomio oli yllättävä, Leo siis kehrää meille eri voimakkuudella. Aikaisemmin aistin keräyksen käsieni välityksellä kun kissa kehrätessään tärisi.

Verkkosaari

Olen niin yllättynyt ja kiitollinen kun saan tämmöistä erityiskohtelua omalta lemmikiltä. Eläin vaistoaa herkästi ihmisen mielialat niin miksei myös aistivammatkin. Kun asioin virastoissa kerron että minulla on huono kuulo ja tarvitsen katsekontaktin puheen tueksi niin hetken tämä yleensä toimiikin mutta pian virkailija tai lääkäri palaa totuttuun tapaansa ja alkaa jutella läppärin takaa. Tämä on minusta todella ärsyttävää mutta yleensä en viitsi enää toistaa samaa vaan yritän kuulla ja arvailla mitä minulle ja minusta kerrotaan. Hämmentyneenä lähden pois ja epävarmana pohdin kuulinko kenties kaikki asiat oikein. 

Verkkosaari

Nykyään tunnen epävarmuutta kaikissa uusissa paikoissa ja tilanteissa. Joudun pinnistelemään liikenteessä etten jää auton alle ja kova meteli vie osan keskittymiskyvystäni sekä väsyttää aivan hirvittävästi. On helpotus päästä takaisin kotiin kuuntelemaan tuttua ja turvallista hiljaisuutta. Sen lisäksi minut vastaanottaa elävä ja tunteva kissa joka pyytämättä ottaa kuulovammani huomioon, hän muistaa sen joka kerran. 

Uusi luoto

Olen myös huomannut miten hän ottaa katsekontaktia minuun ja todellakin naukuu kovalla äänellä minulle. Jani sanoo että Leo naukuu minulle kovemmalla äänellä kuin hänelle. Siis oma lemmikkini osaa ottaa minut ihmistä paremmin huomioon pyytämättä, kertomatta erikseen kuulovammasta. 
Eläimiä on kautta aikojen koulutettu avustamaan ihmistä. Meillä on homekoiria, rauniokoiria, ruumiskoiria, tryffelikoiria, metsästyskoiria ja opaskoiria näkövammaisille mutta montako kissaa toimii avustustehtävissä. En usko että vielä yhtäkään missään mutta ei se mahdotonta ole koska onhan kimalaisetkin opetettu pelaamaan jalkapalloa. Jos tiedätte avustavan kissan niin vinkatkaa minullekin missä?

Verkkosaari



Kommentit

Suositut tekstit